خطبه های نماز جمعه

  • ۰
  • ۰

📌 مشروح خطبه اول نماز جمعه اهواز – ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۱
🎙 حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد

«عباداللّه اوصیکم و نفسی بتقوی اللّه و نظم امرکم»

«وَمِنْ ءَایَتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَجًا لِّتَسْکُنُواْ إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً»، در بیان مصداق تحقق تقوا که در جلسه گذشته عرض کردم بیش از دو هزار و ۴۰۰ بار در قرآن کریم به تقوا توصیه شده است. خمیر مایه نهج البلاغه توصیه به آداب، اخلاق و تقوا به ویژه تقوای الهی که جامع همه اینها است. یکی از مصادیق تحقق تقوای الهی که مورد توصیه است و بر امام جمعه واجب است که هم به خود و هم به مردم عزیز توصیه کند، سبک زندگی اسلامی است و در نقطه مقابل روش و سبک غربی است.

سالیان سال و بلکه بیش از یک قرن بر روی آن کار شده است، در سبک زندگی اسلامی، خانواده یکی از آن مصادیقی است که در بحث سبک زندگی اسلامی باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد. تشکیل خانواده به ازدواج است، اینکه دختر و پسری باهم ازدواج می کنند و خانواده را تشکیل می دهند.

خانواده در اسلام سنگ بنای جامعه بزرگ اسلامی است، وقتی اهمیت این خانواده را در سبک زندگی اسلامی مورد بررسی قرار دادیم و تلاش کردیم که موانع تحقق خانواده و ازدواج را برطرف کنیم، تبدیل به یک گفتمان می شود. خانواده در استحکام روابط اجتماعی و رشد یکایک اعضای جامعه نقش بنیادین دارد. در خانواده وقتی به اخلاق و عادات در امور مختلف انسان نگاه می کند از قبیل خوردن، آشامیدن، راه رفتن، خوابیدن، معاشرت، تغذیه سالم، تقید به مسائل شرعی و دینی، رفتار با دیگران و دیگر موارد انسان دقت می کند، به اهمیت خانواده پی می برد.

شکل گیری شخصیت افراد شامل عادات، رفتار، باورها و عقاید در خانواده ریشه می زند و دیگر اینکه کودک نخستین درس محبت و دوستی، بغض و دشمنی را در محیط خانواده فرا می گیرد.

 

مسیر زندگی و آینده طفل و فرزند در خانواده روشن می شود، در قرآن کریم چهار دسته خانواده وجود دارد، از نگاه آیات قرآن کریم همه ما این چهار دسته خانواده را حفظ هستیم، یک، زن و شوهر هر دو خوب و متعالی باشند. خانواده آسمانی وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) که امروز سالگرد ازدواج این دو شخصیت آسمانی است.

خانواده آسمانی وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) و صدیقه اطهر(س)، هر دو خانواده موفق و خوب هستند و در نقطه مقابل آن هر دو بد هستند «تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ»، هم خود ابولهب و هم همسرش، یک خانواده شوم و سراسر نکبت هستند.

خانواده ای که مرد آن خوب است اما زن او خوب نیست، نوح پیامبر(ص) و لوط پیامبر(ص)، خداوند متعال اینها را مثال می زند. قسم چهارم نیز، زن خوب است اما مرد خوب نیست، همسر حضرت آسیه(س).

در جامعه ای که سراسر گناه و معصیت است، یک زن می تواند موفق بشود و در ردیف چهار زن موفق عالم مطرح شود، همه اینها در خانواده شکل می گیرد. آنکه این خانواده را شکل می دهد، بحث ازدواج است.

ایجاد زیرساخت های ازدواج در جامعه اسلامی، موانع ازدواج و فرزندآوری، عمده اینها به مسأله فرهنگی بر می گردد، تا زمانی که مسأله فرهنگ آن را اصلاح نکنیم به نتیجه ای نخواهد رسید.

در اسلام یکی از مباحثی که به آسانی محقق می شود، بحث ازدواج است اما با کمال تأسف خودخواهی ها، چشم و هم چشمی ها، روحیه اشرافی گری سبب شده تا طبقه فرو دست جامعه از باب چشم و هم چشمی ها خود را به آن برساند.

وعده های الهی و سنت الهی که قوانین الهی است و هرگز سنت الهی تبدیل بردار و تغییر بردار نیست. وعده های الهی را نگاه کنید، «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم»، در دهه شصت سختی هایی که به این مردم فشار آورد، آن روز در برابر همه این سختی ها چون مردم در میدان بودند، خداوند متعال هم کمک کرد.

به تعبیر حضرت آقا خداوند دهه شصت خدای امروز هم هست، و لذا وعده الهی این است، آنکه می خواهد ازدواج کند، شغل ندارد، سربازی نرفته و مدرک ندارد، خداوند متعال می فرمایند «وَأَنکِحُوا الأَیامى مِنکُم وَالصّالِحینَ مِن عِبادِکُم وَإِمائِکُم إِن یَکونوا فُقَراءَ یُغنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ» اما این وعده الهی را باور نمی کنیم.

خداوند متعال می گوید جوان ازدواج کن اما عزیز من ببیند آیا یکی از وعده های الهی وجود دارد که محقق نشده باشد؟ به خداوند متعال اعتماد کنید. «إِن یَکونوا فُقَراءَ یُغنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ»، این سنت و قانون الهی است.

در صدر اسلام اینگونه بود و دهه اول انقلاب اسلامی هم امتحان کردیم ولی از وقتی تفکر شوم فرهنگ غرب بر جامعه اسلامی سایه افکن شد، وقتی به جوان درباره ازدواج صحبت می کنی، می گوید سراغ هر دختری می روم، می گوید شغل داری، ماشین داری اما برای همه اینها راهکار داریم.

به گفتمان سازی راه حل های موانع فرهنگی باید پرداخته شود تا جوان‌های ما به ازدواج تن بدهند، وقتی ازدواج محقق شد، زمینه فرزندآوری هم محقق می شود.

📌 مشروح خطبه دوم نماز جمعه اهواز – ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۱
🎙 حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد امام جمعه اهواز

«عباداللّه اوصیکم و نفسی بتقوی اللّه و نظم امرکم»

حلول ماه ولایت، ماه ذی الحجه الحرام به همه شما گرامیان تبریک و تهنیت عرض می کنم. پیشاپیش دهه ولایت که از عید سعید قربان شروع و تا عید غدیر خم ادامه دارد، تبریک و تهنیت عرض می کنم. خجسته میلاد امیرالمؤمنین(ع) را هم تبریک و تهنیت عرض می کنم.

هفتم این ماه سالروز شهادت وجود مقدس باقر آل محمد(ع) به همه شما نمازگزاران، برادران و خواهران و همه شیعیان عالم تسلیت عرض می کنم.

نُه روز اول ماه ذی الحجه که از امروز شروع شده، روزه گرفتن تا روز عرفه است، ثواب عمر انسان را دارد، هشتاد سال، هفتاد سال، صد سال و.. عمر کند، انسان این نُه روز را روزه بگیرد، خداوند متعال ثواب روزه عمر انسان را می دهد. روزه گرفتن روز اول ذی الحجه برابر با هشتاد ماه یعنی هشتاد سال روزه است. از دو رکعت نماز ماه ذی الحجه غفلت نشود.

اول هر ماه که می شود، دو رکعت نماز اول ماه را بخوانیم، حادثه های سخت کمتر به سراغ انسان می آید، کیفیت خواندن آن در مفاتیح الجنان وجود دارد. سعی کنیم حتما به اینها عمل کنیم.

روز عرفه را فراموش نکنیم، توصیه می کنم که حتما عرفه را فراموش نکنید، نماز عید سعید قربان را فراموش نکنید، عزیزان، برادران و خواهران، بزرگترین عید ما عید سعید غدیر خم است. خوزستان برای امسال در دهه ولایت باید تمام ظرفیت خود را به میدان بیاورد. هر خانه ای در حد توانش ولو با یک پرچم سبز عید را گرامی بدارد. همه ما شیعه هستیم، سعی کنیم به سهم خودمان پرچم یا پلاکاردی نصب کنیم، شهردار محترم ورود پیدا کند و در حد توان خود تمام شهر را آذین بندی کند.

سنت غذا دادن کار بسیار خوبی است منتهی در افطار روز غدیر اتفاق بیافد چونکه روز غدیر یکی از روزهایی است که چهار روز توصیه به روزه است. به این خاطر از حالا خود را برای این عید آماده کنیم. ما باید بتوانیم پیام غدیر را به کل عالم برسانیم، پیام غدیر تحقق حکومت جهانی وجود مقدس امام عصر(عج) است به این خاطر در این ایام تلاش کنیم.

توصیه به رعایت در صرفه جویی برق و آب، همه ما مخاطب هستیم، ادارات، مساجد و حسینیه ها. برادران و خواهران و مجموعه هایی که مثل مساجد احیانا برق به آنها مجانی می رسد، به معنای این نیست که کولر آنها شب و روز باید روشن باشد.

امروز به سختی انرژی برق و آب خود را تأمین می کنیم، کنار اقیانوس آب یک لیوان آب هم بریزیم، اسراف است. ما باید در این زمینه دخالت کنیم. توصیه به همه دستگاه ها صرفه جویی در زمینه برق و آب است.

وجود مقدس امام باقر(ع) و پنجمین پیشوای عالم، «بالندگی، رشد، تعالی و کمال یک جامعه» را در سه محور می دانند و اگر جامعه ای به این سه محور عمل کند، شک نکنید به رشد و بالندگی در حد تراز راه پیدا خواهد کرد.

«اَلْکَمَالُ کُلُّ اَلْکَمَالِ»، کمال نهایی در این سه محور است، «اَلتَّفَقُّهُ فِی اَلدِّینِ وَ اَلصَّبْرُ عَلَى اَلنَّائِبَةِ وَ تَقْدِیرُ اَلْمَعِیشَةِ»، یک "فهم صحیح و عمیق از دین". دو، "پایداری و استقامت در سختی ها و مشکلات". سه، "برنامه ریزی صحیم و دقیق در امر معیشت و اقتصاد جامعه".

وقتی به روایات مراجعه می کنیم، «اَلتَّفَقُّهُ فِی اَلدِّینِ» می فرمایند که مقصود شناخت امام معصوم(ع) است، روایت های متعددی وارد شده است. یعنی اینکه امام زمان خود را بشناسید، ولی و حجت الهی را بشناسید. حدیث «بُنِیَ اَلْإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى اَلصَّلاَةِ وَ اَلزَّکَاةِ وَ اَلصَّوْمِ وَ اَلْحَجِّ وَ اَلْوَلاَیَةِ وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوَلاَیَةِ»، وقتی امام معصوم پنج تا از دستورالعمل های بنیادی را ذکر می کند، شامل «نماز، زکات، روزه، حج و ولایت»، می فرمایند تحقق چهار مورد اول مطابق بر ولایت است. امری که از همه مهم تر است، ولایت می باشد.

امام کاظم(ع) می فرمایند «مَنْ شَکَّ فِی أَرْبَعَةٍ فَقَدْ کَفَرَ بِجَمِیعِ مَا أَنْزَلَ اَللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَحَدُهَا مَعْرِفَةُ اَلْإِمَامِ فِی کُلِّ زَمَانٍ وَ أَوَانٍ بِشَخْصِهِ وَ نَعْتِهِ » هر که در چهار چیز شک کند به همه آنچه خداى تبارک و تعالى نازل کرده کافر باشد یکى از آنها معرفت امام در هر زمانى به شخصیت و صفت او.

وقتی این شناخت و تفقد در دین محقق شد، یعنی به مرتبه معرفت و نصرت امام رسیدیم، لازمه آن این است که باید کاریی اتفاق بیافتد که ما بتوانیم در برابر سختی ها و مشکلات ایستادگی کنیم.

در آیه قرآن کریم آمده است که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا»، در روایتی از امام صادق(ع) سوال کردند که منظور از اصْبِرُوا یعنی چی؟ فرمودند یعنی صبر و شکیبایی در برابر سختی ها. به این معنا که به مرتبه ای از معرفت و نصرت امام نائل شویم و خوشبختی حقیقی در جامعه را در تحقق اهداف و منویات امام ببینیم.

خوشبختی حقیقی در چه چیزی است، اینکه منویات امام زمان(عج) ما محقق بشود. لازمه آن این است که انسان صابر باشد. «صَابِرُوا» در آیه فوق یعنی اینکه با ولی امر خود در برابر دشمنان خود پایدار باشید. «وَ رَابِطُوا» یعنی از امام خود دفاع کنید، اصلی ترین شاخص موفقیت است.

مؤلفه سوم نیز «تَقْدِیرُ اَلْمَعِیشَةِ» است، یعنی برنامه‌ریزی برای معیشت و اقتصاد زندگی. اگر این سه رکن و محور محقق بشود، به یک جامعه ایده آل تبدیل می شود، جامعه ای که مورد عنایت امام زمان(عج) است، به این خاطر عرض می کنم اصلی‌ترین شاخصه موفقیت برای یک جامعه، امید و نگاه روشن به آینده است.

هشت دلیل بر امیدواری در همین اقتصادی که مردم در فشار هستند و آینده روشنی در انقلاب اسلامی داریم را می خواهم عرض کنم، «رشد ۴۰ درصدی غیر نفتی در صادرات»، در همین دو ماه اخیر در صادرات غیر نفتی ما ۴۰ درصد رشد داشتیم، باتوجه به اینکه دلار وقتی افزایش پیدا می کند، کمر جامعه را به شکلی تحت فشار قرار می دهد، ولی برای صادر کننده بسیار مهم است و نشان می دهد که ایران اسلامی ظرفیت بسیار خوبی دارد و باید از این ظرفیت بیشتر استفاده شود و قابل افزایش است.

«آزادسازی منابع ارضی»، در تمام هشت سال قبل که گفتند ما زبان دیپلماسی را بلدیم، ما می توانیم صحبت کنیم، کار آنها به جایی رسید که ویزا و سوخت به هواپیمای آنها ندادند، نگذاشتند که ارز به ایران اسلامی بیاید.

الحمدالله رب العالمین، منابع ارزی بلوکه شده در انگلستان و عراق آزاد شدند و بخش قابل توجهی از ارز بلوکه شده در کره جنوبی نیز به زودی آزاد خواهد شد، اینها خیلی مهم است و خبر خوشحال کننده ای است. اینکه سالیان سال است که نفت فروخته ایم، منابع خود را داده ایم، برنگشته اما الان در حال برگشت است.

سه «افزایش قابل توجه قیمت نفت و گاز»، باید حتما در زیرساخت ها استفاده شود و اگر این اتفاق ها بیافتد، شاهد تحول بیش از این خواهیم بود. چهار «رشد سرمایه گذاری در صنعت» به مقدار ۱۲.۵ درصد شاهد این رشد هستیم که برای اهل فن و صنعت قابل احساس و فهم است.

پنج «عدم استقراض از بانک مرکزی»، وقتی استقراضی اتفاق بیافتد، با کمال تأسف موجب افزایش نقدینگی و مسائل متعدد می شود. شش «افزایش ورود صندوق توسعه ملی»، هفت «اصلاح نظام یارانه ای»، هشت «استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه» حدود ۱۵ کشور است که آیت الله رئیسی بر روی آنها سرمایه گذاری کرده است. معنای آن نیست که غافل از سرمایه گذاری در کشورهای غربی هستیم و قطعا از همه ظرفیت ها استفاده خواهیم کرد.

 

خطاب به نمازگزاران، نظرتان درباره خاموش کردن روشنایی مصلی چه چیزی است؟ مردم، بله. [چراغ های مصلی خاموش شد].

روز گذشته تشییع شهدا بود، برادران و خواهران سزاوار نیست، بعضی وقت ها، ۷۰، ۸۰ یا بیشتر شهید می آورند، تعدادی از این عزیزان در مرزها استقبال می کنید. زیبنده نیست.

در این مراسم عرض کردم که این مطالبه جدی مردم ایران اسلامی است که در تمام سال این دو مرز بلکه سه مرز زمینی ما باید باز باشد. شهدایی که رفتند راه ما را باز کردند، نباید شاهد باشیم فقط مرز هوایی برای کسی که پول دارد، بتواند به زیارت برود یا اینکه مرز زمینی برای آنکه در قالب کاروان بخواهد برود.

عزیزان، برادران و خواهران، ما در استان خوزستان و در استان های همجوار غالب ما فامیل داریم، یا عمو، یا دایی، یا عمه و یا خواهر آنجا است، از سالیان قبل از انقلاب اسلامی بنده شاهد هستم و الان هم همینگونه است. اینها می خواهند تردد کنند و بروند و برگردند. مطالبه جدی مردم ایران اسلامی از جمله خوزستان از مسئولین این است که باید مرزهای زمینی ما برای قاطبه مردم چه در قالب کاروان و غیر کاروان باز باشد.

هرکه اروپا می خواهد برود باید در قالب کاروان برود؟ ترکیه می خواهد برود در قالب کاروان باید برود؟ چطور شد به شش امام می رسد می گویند کاروان! ما نمی گوییم کاروان نه اما یک دسته ای ندارند. می گوید من در عراق فامیل دارم، پس باید مسیر را برای همه مردم فراهم کنیم.

  • ۰۱/۰۴/۲۴
  • محمد ابراهیم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی