خطبه های نماز جمعه

  • ۰
  • ۰

 مشروح خطبه اول نماز جمعه اهواز – ۰۳ تیر ماه ۱۴۰۱
🎙 حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد امام جمعه اهواز

«عباداللّه اوصیکم و نفسی بتقوی اللّه و نظم امرکم»

«وَمِنْ ءَایَتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَجًا لِّتَسْکُنُواْ إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً»، در سبک زندگی اسلامی یکی از ارکان اصلی خانواده است و آنکه خانواده را تشکیل می دهد دو زوج است.

ازدواج در منطق قرآن کریم، به وجود آورنده مطمئن ترین و آرامش بخش ترین رابطه ها و آغازگر زندگی همراه با تراوت و محبت است. بنا بر آیه قرآن کریم که می فرمایند «وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً»» و از نشانه ها و آیات الهی «وَمِنْ ءَایَتِهِ» است.

چیزی که مایه سکون است، «لِّتَسْکُنُواْ إِلَیْهَا»، عبارت است از همان مودت و رحمتی است که خداوند متعال با این حلقه اتصال اتفاق می افتد. جاذبه هایی که بین زن و مرد ایجاد می شود، جاذبه معنوی است و الا شهوت رانی، ایجاد شهوت و شهوات نمی تواند از نشانه های الهی باشد.

شخصیت آسمانی خاتم الاوصیاء(ص)، می فرمایند از دنیای شما من سه چیز را دوست می دارم، «حُبِّبَ إِلَیَّ مِنْ دُنْیَاکُمُ اَلنِّسَاءُ وَ اَلطِّیبُ وَ جُعِلَ قُرَّةُ عَیْنِی فِی اَلصَّلاَةِ»، انتخاب همسر، خوشبو کردن و نماز.

مرحوم شهید مطهری(ره) می فرمایند یک پختگی و پویایی برای انسان وجود دارد که جزء در پرتو ازدواج برای انسان اتفاق نمی افتد... این پختگی و پویایی در مدرسه پیدا نمی شود. در جهاد با نفس پیدا نمی شود. در نماز شب پیدا نمی شود. حتی اگر پیامبران را نگاه کنیم، آن پیامبری که ازدواج کرده با آنکه ازدواج نکرده را نمی توان مقایسه کرد به آن کمالی که انسان در سایه ازدواج راه پیدا می کند.

نتایجی که عرض می کنم وقتی حاصل می شود، همسری که می خواهد انتخاب کند مطابق با ملاک ها و معیارهای شرعی باشد. این اثرها مربوط به هر خانواده و ازدواجی نیست. آن ازدواج هایی که مطابق با ملاک باشد و معیارهایی که خداوند متعال و اهل بیت(ع) داده است.

اولین چیزی که به عنوان آثار تربیتی و آثار پر برکت ازدواج است، کمالات معنوی است. آرامش و امنیت خاطر دومین اثر تربیتی ازدواج است. تولید نسل و بقا نسل از آثار پر خیر و برکت تشکیل خانواده است. سلامت و امنیت جامعه چهارمین نکته تربیتی است. پنجمین آن نیز عفت و دوری از گناه است.

ششمین اثر ازدواج، رشد و شکوفایی استعدادها است که در خانواده رشد می کند. هفتمین اثر نیز تقویت، تثبیت صفات و هویت جنسی است.

📌 مشروح خطبه دوم نماز جمعه اهواز – ۰۳ تیرماه ۱۴۰۱
🎙 حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد امام جمعه اهواز

«عباداللّه اوصیکم و نفسی بتقوی اللّه و نظم امرکم»

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ»

پایان ماه ذی القعده الحرام مصادف با شهادت وجود مقدس جواد الائمه(ع) است، تسلیت عرض می کنم. در بخشی از روایت پر مغزی که از حضرت نقل شده می فرمایند که عالم محضر خداوند متعال است «و أنَّکَ لَن تَخلُوَ مِن عَینِ اللّه»؛ بدانید انسان نمی تواند جایی زندگی کند که در آنجا خداوند متعال نباشد.

باتوجه به اینکه عالم محضر خداوند متعال است، مسئولان اگر قولی می دهند پای قول خود بمانند. مقام معظم رهبری می فرمایند وقتی بین مردم می روید و چند تا مطالبه دارند، از شما هر چند تا بر می آید بگویید و اگر هم نمی توانید، بگویید تا بدبینی ایجاد نشود. مسئولان بزرگوار فرصت خیلی اندک است، دست کوتاه می شود و حسرت باقی می ماند.

ایام شهادت شهدای عزیزمان در هفتم تیرماه سال ۶۰ است، شهدای هفت تیر به خصوص شهدای مظلوم حضرت آیت الله دکتر بهشتی از برترین شهدای انقلاب هستند. هفته قوه قضائیه را به عزیزانمان در دستگاه قضا تبریک و تهنیت عرض می کنم. تلاش می کنید، سعی کنید که تلاش ها مستمر و قاطع باشد.

مرحوم شهید بهشتی مثل سنگ آسیاب گردانی که با گردش خود ده ها کار را انجام می دهد، این مرد بزرگ تولید انرژی می کرد، کار راه می انداخت و آن را پیش می برد و فکر تولید می کرد. قوه قضائیه ایستگاه پایانی مبارزه با فساد است و دستگاه قضا باید به گونه ای عمل کند که متخلف و خلافکار از شنیدن نام دستگاه قضا تنش بلرزد و جرأت نکند در جامعه دینی و اسلامی ما خلاف کند.

در نقطه مقابل آن باید سایه عدالت گستر دستگاه قضا به گونه ای باشد که همه مردم در سایه ایجاد عدالت نظام اسلامی که یکی از بزرگترین مأموریت های دستگاه قضا است، مردم احساس امنیت و آرامش کنند.

میز خدمت که در نماز جمعه در مصلی و روزهای یک شنبه در دفتر برگزار می شود، به منظور تسهیل در ملاقات و دیدارهای چهره به چهره و مطرح نمودن مشکلات به صورت حضوری مردم با مسئولین است.

یکی از مهم ترین اهداف میز خدمت که ما در جمعه بعد از نماز جمعه برگزار می کنیم، این است که امر دیدارهای رودر روی مردم و مسئولین را تسهیل کنیم تا مردم به راحتی بدون واسطه با مدیران کلان استان ملاقات کنند. البته توقع و انتظار نباید این باشد که همه این میز خدمت بتواند مشکلات را حل کند زیرا برخی مشکلات مانند اشتغال از توان ما خارج است.

درخصوص زلزله در افغانستان با مردم مظلوم همدردی می کنیم و تعداد زیادی از مسئولان آن دیار زیر آوار رفتند و از دنیا رفتند. آنها هم مسلمان هستند و اگر توان داریم به سهم خودمان کمک کنیم.

امروزه در سایه مهارت شغل وجود دارد. سازمان فنی و حرفه ای آماده است و چندین مهار را آموزش و در کنار آن وام نیز خواهد داد. اخیرا در جلسه ای در تهران بودم، مبلغی قرض الحسنه در زمینه اشتغال اختصاص پیدا کرده تا از این طریق بتوان اشتغال زایی کرد.

دستمان از این دنیا کوتاه می شود در حالی که امروزه تعداد قابل توجهی از عزیزان محروم ما به خاطر نداشتن پول برای اجاره خانه خود اثاث آن در دستش است. این بدبخت بیچاره صاحب خانه در عالم آخرت به پیشگاه خداوند متعال چه چیزی جواب می دهد. خداوند متعال در عالم آخرت دستِ برخی از ما را می گیرید و می گویید یادتان می آید پولی از شما قرض می خواستم اما ندادی. اثاث خانه من در خیابان بود و خانه می خواستم به من ندادی!

انسان به خداوند متعال می فرماید تو که جسم نیستی؟ خداوند متعال می گوید آن بنده خدایی که سراغ تو میفرستم من هستم. به هم رحم کنیم تا مورد رحم دیگران و در رأس آن خداوند متعال قرار گیریم. یک مقدار رحم کنیم به هم کیشانمان. به هم نوعانمان که یتیم آل محمد(ص) هستند.

 

یکی از مهم ترین کارکردهای فریضه نماز جمعه توصیه مؤثر، کاربردی و مصداقی به تقوای الهی است. بیش از دو هزار و ۴۰۰ بار در قرآن کریم در قالب های گوناگون به تقوا توصیه شده است. تار و پود نهج البلاغه؛ پند، اندرز و سفارش به تقواست.

این چه گوهر گرانبهایی است که خداوند متعال اینقدر به تقوا توصیه می کند. «فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوى»، اگر تقوا در جامعه ما باشد، این مصیبت ها در جامعه اتفاق نمی افتد.

یکی از مصادیق ویژه تقوا، تقوای تبیین است، در مقابل این نکته امروزه با کمال تأسف یکی از مهم ترین ویژگی های منفی جامعه دینی و ایمانی، روحیه شایعه پذیری است. مقصود از جامعه ایمانی همه نیست بلکه غالب افراد در ایران اسلامی ما با کمال تأسف روحیه شایعه پذیری دارند.

در این ایامی که انبوه اطلاعات بی حد و حصر و بدون مرز، مخصوصا در فضای مجازی بر سر مردم می بارد، جامعه مؤمن باید به تسلط بر فضای مجازی در آید، به گونه ای باشد که زمینه ساز اشراف و تسلط بر فرهنگ عمومی تبین قرار گیرد.

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ»، امروزه اگر نظام سلطه، آمریکا و کشورهای اروپایی که اینگونه پمپاژ شایعات می کنند، اگر اینها فاسق نیستند پس چه کسانی فاسق هستند؟ عزیزان ما نباید زود توجه کنند.

زود باوری، ساده انگاری، ظاهر بینی، شتاب زدگی و تعجیل در قضاوت در زمینه های خطرناک که امروز در جامعه ما مشاهده می کنید.

عزیزان دولتمرد بدانید، تا زمانی که مهار این گرانی اتفاق نیافتده، اگر شما شبانه روز بدوید و خدمت سازنده کنید که انجام می دهید، یقین کنید که به چشم نمی آید. یعنی اول مهار گرانی. در هفته قضائیه هم هستیم، بخش قابل توجهی هم به دستگاه قضا مرتبط می شود.

اگر نظارت به گونه ای باشد که وقتی یک نفر یک قیمت برای او معین می شود، همان قیمت را بفروشد، مردم امیدوار می شوند. به این خاطر عرض می کنم، مسئولان بزرگوار تلاش کنید. ما می فهمیم شب و روز می دوید ولی اگر این گرانی ها مهار نشود و سفره تنگ باشد، به نظر کمتر می آید.

  • ۰۱/۰۴/۲۴
  • محمد ابراهیم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی